17 Mart 2021 Çarşamba

Ankara'nın çiğdemi

                                                   




                     
       Ankara'nın bozkırına yakışan baharı müjdeleyen bir bitki. İlk karşılaşmamız yıllar önce Ahlatlıbel'de ormanın içinde yürüyüş esnasında karşıma çıktı. Daha sonra mor rengiyle beraber Karaşar Köyü gezmesinde karların arasında gölette kış günü önümde belirdi.
        Köyde ki evin bahçesinde görünce çok sevindim. Onu görmek için dağlara  ya da ormana gitmeme gerek yoktu.
         Biraz araştıralım bakalım.
        Çiğdem türlerinden Crocus ancyrensis, Ankara'ya özgü endemik bir türdür. Kışı toprağın altında geçiren soğanı, karların erimesiyle birlikte Şubat-Nisan ayları arasında sarı çiçekler açar. Genel olarak Çiğdemler 1000-1600 m rakımlarda görülen, çok yıllık, yumrulu, sarı ya da mavi çiçekli otsu bitkilerdir. Çiçekler geceleri ya da kötü havalarda kapanır. Toprak altında üst üste iki soğanı bulunur. Üstteki küçük soğan bu senenin, alttaki içi boş olan ise önceki yılın soğanıdır. İlk yıl soğanda depolanan besinler ertesi seneki soğanın yaşamasını ve diğer yıl filizlenip baharda yeni bir bitki oluşturmasını sağlar. Soğanda depolanan su ve besinler soğanın üzerini kaplayan ağsı mantar tabakası tarafından korunur. Bitkinin sahip olduğu nektar, böcekler ve kelebekleri çekerek tozlaşmanın gerçekleşmesini sağlar.
         Köye gidip dağlarda yürüyüş yaparken  her yerin kurak ve bozkır olduğu yerde sarı rengiyle kayalıklarda ağaç kovuklarında karşıma çıkınca beni mutlu ediyor. Tıpkı çok sevdiğim arkadaşım ya da dostuma kavuşmuşum gibi. Ya da her türlü zorluğa rağmen kendi ayakları üzerinde duran insanlar vardır birden zor zamanda kaldığınızda yanınızda belirir. Onu görünce bir sevinç dolar yüreğiniz.  Çok şey beklemez sadece güzel tatlı sözler. O iltifatları alsa da utanan insanlar vardır ya. İşte çiğdem Ankara çiğdemi böyledir. Sabırlıdır on ay toprağın altında yeni yumru soğanları yetiştirmek için bekler. Yeryüzüne çıkmak için sabretmeyi öğrenmiştir. Sonra bir bakarsınız bozkırda kuru çimenler arasında başını uzatmıştır size  seslenir. "Hey orada birileri var mı beni ezme aman dikkat et. Bahar geliyor beni gördün mü?"" Ay kıyamam sana seni görmek için doğaya bakmaktayım.. İyi ki varsın." derim. 
          Sabah önce kar ile uyandım. Martın on yedisi baharı beklerken karla karşılaştım. Şimdi güneş açtı.
       Çiğdem çiçeğini düşününce, fotoğraflarına bakınca güneş aklıma geliyor. İçimi ısıttığını bilmek bana huzur veriyor. 

          

22 yorum:

  1. Mart kapıdan baktırır, kazma kürek yaktırır! :) Sabah ben de enişteme bizim evin önündeki katların fotoğrafını yollayayım demiştim ama o da Ankara’nın karlı halini yolladı :) En azından kar yağınca teyzemlerle aynı şehirde yaşıyoruz diye sevindim!
    Çiğdemler burada açtı da bitti bile, sümbül ve laleleri bekliyoruz şimdi :)
    Dostluk adına yazdıklarınız da çok doğru, iyi ki dostlar var! <3 yaşamın anlamı gibiler!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selam Ceren bugün kar, yağmur, dolu ve güneş hepsi bir arada vardı. İnsanın dostlarının yeri ayrı. Bugün glayör soğanı aldım.Ektim.çiçek almamaya karar verdim. Bir aklımda petunya var. Onun zamanı var. Birde lale soğanı. Balkon temizlerken yoruldum. Güzel duyguların için teşekkürler.

      Sil
    2. Lale soğanları diliz vermeye başladı bile :) geç kalmayın! Bugün ben de dayanamadım kavuniçi lale görünce aldım ama geç mi kaldım dikmeye bilmiyorum, belki bu sene saksıya dikerim sadece..

      Sil
  2. Ne güzeldir erken baharın müjdecisi.
    Yazdıkların yüzümde tebessüme dönüştü arkadaşım :)

    YanıtlaSil
  3. Tülin Selam sesin çıkmıyor. Hoşgeldin. Ne güzel gülümsetti yesem. Sevgiler.

    YanıtlaSil
  4. Ne güzel bir paylaşım olmuş. Çok güzel bir çiçek. Baharı müjdeler gibi. İlaç sanayinde de kullanılıyor bildiğim kadarıyla. Emeğine yüreğine sağlık 👍😊🤚

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler YILDIZ. ilaç sanayinde kullanıldığını bilmiyordum. Yalnız yemeğinin de yapıldığını öğrendim. Ama yazık kıyamam. Teşekkür ederim. Sevgiler.

      Sil
  5. Kastamonu'da yasıyorum, Ankara'ya yakın mesafe olarak demekk iklimide benzer zira bizde de cok vardır ama ben yıllardır görmüyorum :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selam. Sinop'a giderken Kastamonu'dan geçiyoruz. Ama şehre uğramadan eskiden uğrar bir şeyler yerdik. Sinop'ta Kasım ayında gördüm. Sevgiler.

      Sil
  6. Çiğdem hakkında bilgilendirmene teşekkürler. Doğanın böyle farkında olmak ne güzel.

    YanıtlaSil
  7. Kızım Ankara'da okumaya başlayalı Ankara ile ilgili her şey daha bir ilgimi çeker oldu. Çiğdem ise şimdi başka bir anlam kazandı. Ne tatlı bir gönül yakınlaşması..sevgiler

    YanıtlaSil
  8. Mai. Teşekkürler Sevindim. Kızınız Ankara'da okuyorsa bir ayağınız Ankata demek. Şimdi pandemi var. Bekleriz. Bende Ankara'ya okumaya geldim. Ankara'da kaldım. Ankara ile büyüdüm. Olgunlaştım. Sevincim dostlarım. Dostlarımla yaş alıyorum. Sevgiler.

    YanıtlaSil
  9. Bu sene burada doğa kış moduna giremediğinden bende bahar heyecanı daha az sanki. Çiçekler hiç kaybolmadılar, erguvan yıl boyu açtı, kasımda leylaklar vardı, mimozalar ocakta çiçeklendi.

    Çiğdemleri ben de çok seviyorum. Ne güzel anlatmışsın :)

    YanıtlaSil
  10. İstanbul'un havası nemli ve yumuşak. Biz Şubat başında Handan gölcüğe geldik. Baharlar açmıştı. Ankara karasal iklim daha yeni açacak. Aradan neredeyse bir buçuk ay geçmiş. Fakat çiğdemler erken açmıştı. Sinop'ta kasım başında açmış çiğdemler. Galiba çiçekler ve ağaçlar mevsimleri şaşırdı. Doğanın şaşırdığı gibi dün lapa lap kar yağdı güneş açtı ardından torunu almaya giderken bir yanda kar bir yanda güneş. Anlayabilene aşk olsun. Ama yağmur ve kar yağsın zamanında. Sevgiler.

    YanıtlaSil
  11. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  12. Doğa evlatlarını düşünür aynı bir ana gibi. Onlara ihtiyacı olan neyse onu verir. Güneş gibi, yağmur gibi, toprak gibi. Biz ona ihanet etmedikçe. Masalsı bir dille anlatışınız hoşuma gitti.

    YanıtlaSil
  13. Selam Defne, doğayı nankör kullanınca ağacın bitkinin suyunu takviye etmek gerekir. Güzel iltifatlarınız için teşekkür ederim. Sevgiler

    YanıtlaSil
  14. Geçen hafta bende çiğdemlerin peşindeydim, henüz otlar kuruyken aradan parlayan yıldızlar gibiydi tepelerde, kupkuru yerlerde, çok güzeldi...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Derya baharın müjdecisi. Ankara'nın baharı geç oluyor. Sevgiler.

      Sil
  15. Ankara'nın endemik çiğdemi olduğunu bilmiyordum. Ne kadar ışıltılı parlak bir rengi varmış, nefis. :)

    YanıtlaSil
  16. Evet Ekmekçi Kız endemik bitki bende araştırma yaparken iki soğanı olduğunu öğrendim. Sevgiler.

    YanıtlaSil

Ne okuyoruz? Babamın Tenekeleri Zehra Konukman'ın ilk kitabı

                                                                                                                                            ...