5 Mayıs 2020 Salı

En güzel hediye

       
                                    
                                                               Coma Gölü İtalya

                                                                       Sinop


                                           
                                                                    Coma Gölü




         Dilek dilemek istediğine ulaşmak, küçük büyük istekler bana çocukluğumu hatırlattı. İlkokul kaçıncı sınıf hatırlamıyorum. Annem okumayı Kuran'ı çok seven sofu insandı. Bizi de yazları Arapça kursuna gönderirdi.  O yaz artık kuran okumayı öğrenmiş hatim etmiştim. Camide tören vardı. Galiba yazarken hatırlıyorum beşinci sınıftaydım. Sıcak bir yazdı Ege'de yazların sıcaklığını anlatmaya dilim varmaz. Akhisar ova, yazları buram buram terleriz. Bana hatim hediyesi saat alınmıştı. İçi maviydi. kitap okumayı çok severdim. harçlığımla kitap alırdım. Babam "Parasını sana vereyim benim vaktim yok kitapları sen al" derdi.
         Bir sene annem ve babam İstanbul'a gitmişler dönüşte bana siyah eldiven getirmişlerdi. Ben orta okuldayken babamın Almanya'dan elbise pijama, terlik getirdiğini hatırlıyorum.
       Çocukluğumda benim unutamadığım anılar arasında yer alan hediyeleri büyüdükçe ben başkalarına almaya başladım. Kimileri beğendi. Kimileri "Hediye almasını öğren" diyerek hediyeyi az buldu. Bazılarına hediye almak zor. Öğrencilerim ve torunum Ege'de kitap hediye edilmesinden hoşlanmazlar. Bir sene yılbaşında öğrencilerime evdeki kitaplıktan hediye kitap vermiştim. Bazılarını da yeni almıştım.
        Bu gece hıdrellez. Gül çiçeği aldım. Altına isteklerimi yazacağım. En başta sağlık ve coranalı günlerin bitmesi. En güzel hediye nefes almak. yemek yiyebilmek. Sevdiklerini görebilmek ya da sesini duyabilmek.Birde biten enerjimi yerine getirmek için motivasyon. Oturmak evde kalmak enerjimi azaltıyor. Dışarı çıkıp yürüyeceğim. hareket istiyorum. Sakuralar bitmeden Dikmen Vadi'sini ziyaret edeyim.
        Hıdrellez bir gece önceden mahallemizde  herkes kendisini anlatan bazı eşyaları küpün içine atar.  Ertesi gün açılmak üzere bir genç kızın başında küp kilitlenir. Annem yoğurt  mayalardı. Sabah erkenden kalkarız. Güplüce denilen yer var. Oradan ısırgan otları toplardık, çeşmeden su doldurma Doğal su evdekilerden farklı. Kapılar çalınır ısırgan ellere sürülür. Ayrıca ısırganla kapılar süslenir.
        Kahvaltıdan sonra bütün komşu kadınlar süslenir başlarında hanımeli takılır. Anne şu Şükran teyze değil mi. Zayıf ama şık bir bayandı. Üzerinde baharın renkleri empirme elbisesini geçirmiş  bütün komşular bizim avluda toplanır. sesi güzel olan alır eline bir tepsi başlar mani söylemeye. Küp yine bir genç kızın başında açılır .İçine konulan eşyalar çıkarılıp o kişiye mani söylenerek oyun havaları oynanırdı. teyzem tepsi çalar seside bayağı güzeldi. Ne eğlenceli kadınlardı. Bu törenler çok hoşuma giderdi.
       Bazı manilar internetten.

 Ak tavuk aldın mı?
Kümese koymadın mı?
Kör olası gaynana
Sen gelin olmadın mı?
                                                                             Ne viran çeşme imiş
                                                                                               Su içecek tası yok
                                                                                                    Yıkıldı viran gönlüm
                                                                                                       Yapacak ustası yok
                                                                                                            Şu vefasız dünyanın
                                                                                                                Ucu var ortası yok
  Birde ben bir mani yazayım 
  Sabah uyandım neşeyle
 Bekledim durdum heyecanla 
Altmış beş yaş üzeri için çıkacak ne hediye?
Kardeş dışarıda market ve dükkanlar açık değil. 
Ödenecek faturalar var
Diğer insanlara çıkma yasağı var
Pazar günü için dört saatlik dışarı çıkma izni.


 Gönüller razı ol hediyene 

                                                            










         

8 yorum:

  1. ne güzel resimler ne güzel anılar bayıldım çok teşekkür ederiz sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgiler teşekkür ederim. Babaannemintakvimciği

      Sil
  2. Ne güzel anlatmışsın. Eskilerimizi hatırlamak, anlatmak kültürümüz için çok değerli, kaybolup gidiyor adetler.

    YanıtlaSil
  3. Yanıtlar
    1. Evet yüreğimin iklimi bazı gelenekler gerçekten çok güzel. Sevgiler.

      Sil
  4. Anılarınızı ne güzel yazmışsınız, gözümde canlandı adeta. Ben de Kurana geçince babaannemle halam evde mayalı pişirmişlerdi, hiç unutmam o günü nedense. Çocukluk, büyük hazine..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Anılar yaşanmışlıklar dır. Bir olay bir durum insanı geçmişe götürür. Sevgiyle kalın.

      Sil

Ne okuyoruz? Babamın Tenekeleri Zehra Konukman'ın ilk kitabı

                                                                                                                                            ...