31 Mart 2022 Perşembe

Aklımda deli sorular

 

                                                






   Göz doktoru neden gözlük kullanır? İnstagramda bir yorumda bir kadın diyor ki "artık gözlük kullanmadan çok güzel her şeyi görüyorum. "Yorumda "peki doktorunuz neden gözlüklü" çok hoşuma gitti. "Doktor ameliyatı yaparken ya da günlük hayatta neden gözlüklü neden kendine üç odaklı kadına taktığı gözlükten takmaz." diye sorgulamaya başladım. Birden aydınlanma geldi. 

       Acaba dedim dişçilerde karşı olduğu kendisine uygulanmasını istemediği neler var. Biraz araştırdım. Bazı dişçiler implantı kendilerine uygulamak istemiyorlarmış. Ya da dolgu maddesinin içinde kurşun olduğundan yanlış anlamadıysam.

     Bazı hastalarda da  estetik kaygıyla  canlı sağlam dişlerini kestirenler. Ya da bir daha diş işi ile uğraşmayayım tümünü çekin ne yapılacaksa yapın diyenler var.

       Aslında dişçilikte temel felsefe hastanın dişini korumak sonuna kadar. En iyi diş güzel çirkin hiç farketmez insanın kendi dişi. Sağlık ve ilerde o dişleri kullanmak açısından. 

      Arkadaşımla telefonda bu konuyu aktardım. Doktorlar üzerinden yıllar geçmeden teknolojiyi kabul etmezler. O zaman biz insanlar denek mi oluyoruz. 

      Bir gün önce dişçide üst dişlerimin protez provası vardı. Eski doğal dişlerimi unutmuştum. Uzun yıllar proteze 2006dan beri alışmıştım. Doktorum nasıl buldunuz dedi. İlk halimi düşündüm "çok yakınım dişlerini gösterme güzel değil" dediğini anımsadım. Cevap olarak da    "insanın doğal haliyle alay edilmez gülmek için daima nedenim var." Dişçim "üst dişlerin önde güzel bir gülümsemen var. Bu hali yakıştı". dedi. Demek ki bakış açısı kişiden kişiye değişiyor. Belki de dişler  yapılınca bir farklılaşma oluyor. Ben de dışarıdan bakan bu işi bilen kişi olarak tercihi ona bıraktım.           İnsanın ilk doğal haline yapılan müdahaleler ve ona güzel olmuyor diyen yargılamalar arasında yapılan protezler ve bugün hayata bakış tarzım. İnsanı ve kendimi anlamaya çalışırken yakın çevremdeki insanların benim doğal halimi yargılamasına  neden izin verdim. Bugünkü gözle bakınca. Ah dedim ben insanları  güzel, çirkin ve  iyi diye  yargılıyor muyum? Sen onlara bu hakkı neden veriyorsun. Sen kendini tanımıyor musun? Bugün aydınlanma yaşadım. İçimdeki "iyilik ve vicdanı erteleyeyim" dedim. Ama ben bir insandım okuyan sorgulayan hayatı yorumlayan insan. Biz beş kardeşiz ben ortan çocuk. Hep insanı anlamaya çalışarak dengede bulunmaya çalışan bir insan oldum. Peki bunu ne derece başardım. Bende bilmiyorum.

        İyi nedir? benim için iyi olan bir başkası için kötü olabilir peki vicdan nedir?

        Donanımlı insan nedir? Kendini yetiştirmiş sorgulayan insan bir işi yapacak yetkinliğe gelmiş insan.

        İçimdeki vicdana bazen kızsam da olsun insani yönüm, büyümüş anne baba yönüm.

         Bazen çocuk kalmak istiyorum. içimden geldiği gibi konuşmak duygularımı yalın açık ortaya koymak.

         Bazen dış dünyaya kendimi açıyor, bazen kapatıyorum.

         Bazen temkinli, bazen dalgalı sularda coşuyorum.

         Görünenin arkasındaki görünmeyeni bilmek, sorgulamak hoşuma gidiyor. 

        Kendim olurken yaşamıma anlam katmaya çalışıyorum.


6 yorum:

  1. sorulmayanları sormuşsunuz

    YanıtlaSil
  2. insan olmanın tüm güzelliği aslında hatalarda, eksikliklerde ama biz işte biraz karıştırıyoruz bu tür "sıfatlar"a takılınca..
    geçen clarissa estes'in yazdıklarını düşündüm ben de, kendisi iri bir insanmış ve bu nedenle çok dalga geçmişler, sonra bir gün kendi atalarının yaşadığı bölgeye gidiyor aa o da ne herkes iri yarı ve buna "ay sen ne çelimsizsin" diyorlar, biraz kilo al falan diyorlar, kadın dediğin yuvarlak olur, köşeli olmaz, işte neden, şöyle vs vs. Çok ilginç geldi bana çünkü diyor ki, kadın kendi bedenini sevmezse, kendi kızının ve kendi annesinin bedenini de sevmez. Doğru..
    Dişlerin ama çok güzel oldu, gördüğüm için söylüyorum, hakikaten gülüşün parladı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Ceren doğru yine de insanı eleştirmemek gerekir. Ben ön sağlam dişlerimi belki bu yüzden kestirdim. Ya da köprü için. Neyse halan ağzımda üst çenede on tane dişim var. Estetik kaygıda olsa dişçim dişlerimi hemen çekmiyor. Köprüyü tutan diş kanal tedavi yapıldı. Beş yıl yedi yıl idare etse bile bu diş lazım dedi. Fakat bu protez o kadar güzel oldu ki ağzımda sanki kendi dişlerim var. Hikayeni beğendim. Sevgiler.

      Sil
  3. Dişçi korktuğum bir meslek erbabı:)) Şu an kendi dişlerim ama bilmem kaç yıl daha gider. Sizin dişleriniz çok güzel olmuş, sağlıkla olsun.
    Beş kardeş olmak da bence çok güzel, aramızda yaş farkı çok olan br tek kardeşim var onun için çok kardeş bana hep cazip gelir.
    hayatı sorgulamak galiba en çok yaş ilerledikçe başımıza geliyor, gördüklerimiz arttıkça sorular da artıyor.
    sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selam mehtAp korkunun ecele faydası yok diyerek o arada ağrıyan dişin verdiği sinyal nedeniyle dişcideydim. Çok şanslısınız. En güzeli insanın kendi dişi. Tesadüf bizde beş kardeşiz. Birini kaybettik. Kalabalık aileler güzel. Soru sormak merak olayı olması gerek. Ancak soru sordukça karşılaştığımız gerçeklik bizi şaşırtıyor. Körü körüne inanmamak gerekir. Belki felsefe okumak, yaşlılık soruları arttırıyor. Sevgiler.

      Sil

Ne okuyoruz? Babamın Tenekeleri Zehra Konukman'ın ilk kitabı

                                                                                                                                            ...