10 Aralık 2021 Cuma

İleri dönüşüm

                            Kaybolmak adlı atölye çalışması

 


    
Benim bedenim benim kararım adlı atölye çalışması

 Yaşamımıza yeni kavramlar git gide girmekte.

       Bu yıl 8. incisi düzenlenecek Sinop Bienalinin konusu ileri dönüşüm. On beş yıldır devam eden sanat çalışmaları Corona nedeniyle dijital ve internet üzerinden yapılacak. Sanatçılar çalışmalarını internette sergileyecek. 

      Gelelim İleri dönüşüm nedir? Eskimiş ve artık kullanılmayan bir eşyanın, esas amacından farklı bir işlev kazandırarak tekrar kullanılmasına denir.

       Geri dönüşüm endüstriyel oluyor Kağıt plastik vb ürünlerin tekrar hammadde haline getirilip kullanılması. İleri dönüşüm ise araba lastiği, kağıt kırık bir merdiven, cam farklı nesnelere evrilerek kullanılması. Düşünün binlerce eski televizyon, cep telefonları, eski buzdolapları kısaca biriken teknolojiyi kullanarak bir sanat nesnesi ya da günlük hayatı güzelleştiren bir eşya haline gelmesi. Eski gömleklerden elbise yapılması. Yaratıcılık, eskinin kullanılması, günlük hayatı güzelleştirme insanı aynı zamanda stresten uzaklaştırıyor. Çöp kavramı ortadan kalkar .Tüketen insandan üreten insana geçiş sağlanır.

       Darwin’s Botanicals, meyve kabuklarını, çiçekleri, yaprakları ve tohumları kumaşları renklendirmek için kullanıyor. Ortaya doğadan ilham alan saç tokası, fular ve papyon gibi ürünler çıkıyor. darwins.com.tr

     Her tasarımıyla farkındalık yaratmak isteyen Máh-roc, hızlı modadan en uzak noktada kendini konumlandırıyor. Mah-roc’un İstanbul’daki atölyesinde istenmeyen kumaşlara ikinci bir şans veriliyor. mahroc.com

      Ottan Studio, son kullanma tarihi geçmiş bakliyatlar, meyve kabukları, yaprak, çimen gibi organik atıklardan iç mimari ve endüstriyel tasarım alanlarında kullanılabilecek ileri dönüşüm malzemeler üretiyor. ottanstudio.com

        Çocukluğumuzda annemin eski elde üretilen kazakların sökülüp ip haline getirip içine yeni alınan iple birleştirdiği ve yeniden ördüğü kazaklar , ya da eski penyeler kesilir ip haline getirilir, Mahalledeki dokuma teyzeciye gidilip yolluk yapılması... Yani tekstilde geri dönüşüm. Eski zeytinyağı tenekelerinden saksı yapımı.Vb

       Gelelim 8 aralıkta başlayacak Sinop bienalinde ileri dönüşüm nasıl olacak. Daha önceki yıllarda ortaya çıkan sanat eserlerinin günümüzde nasıl değerlendirilir?

        Bu sene sanatçı olarak Sinop bienaline katlan oğlumla daha önceki yıllarda katılmıştı  sohbet ettik. Geçmişte ve gelecekte bir değerlendirme yaptık. Sinop bienali gönüllülük üzerine kurulmuştu.

        * Bienale katılan bireylerin sanatla buluşması,

         *Bienalin Sinop'lulara katkısı oldu mu? Halk sanatla buluştu mu Halkta farkındalık yarattı mı?

         *Sinop esnafı bienalden yararlandı mı?

          *Bienalin şehre katkısı ne oldu? Hal binası atık olarak kullanıyordu. Şimdi Bienalin merkezi oldu. Şu anda hal buluşması diye bir yer oldu. Sinop' ta var olan mekanlar tekrar hatırlandı. Tarihi Sinop Cezaevi, Eski tekel Binası, Eski otel, Kütüphane, postahane, Pervane Medresesi, Etnoğrafya müzesi, Şehrin parkları, sokakları çay bahçeleri


        Oğlum dedi ki sen de katıldın sen de bir değerlendirme yapabilirsin.

8 . bu yıl olacak bienale bende dört defa katılmıştım. Son katıldığım 7. bienali burada anlattım.http://zehranindunyasi.blogspot.com/2019/09/dongu.html 

     Sinop'ta yazları deniz, kum, çay bahçesi dışında farklı bir şey yapmak, kendimi geliştirmek, aylarca alacağım eğitimi bir haftada almak, yeni deneyimler, fotoğraf çekmek, oyun yazma, bir oyunda küçük de olsa rolümün olması... Tiyatronun farklı yönünü deneyimlemek ( Ankara'da Tiyatro festivalinde yıllardır gönüllü olarak çalışıyordum. Sinop bienalinde tiyatronun arka tarafını görmek oyun nasıl yazılır? nasıl sahnelenir? nasıl oynanır? ) Yeni insanlarla tanışmak. Sonuçta kendimi geliştirmek. Olayları durumları hayata farklı gözle bakarak değerlendirmek.

         Bir an üniversite yıllarına döndüm. Felsefe tarihi dersimiz vardı. O dersin Hocası Mübahat Küyel. O sınava girenlere soru sormuştuk. Sorulara nasıl cevap vereceğiz diye. Bütün bildiklerini sınavda yazın diye . Sınav kağıdını on beş sayfa yazıyorduk. Bu dersten böylece geçmiştim.

       Şimdide bienal insana ne kazandırıyor deyince kısaca hayat  diyorum.

      Dijital olan bienali ekran arkasından  izleyelim. Bir buçuk yıldır her şeyden uzakta dijital yaşıyoruz. Bienalin dijitali nasıl olacak görelim. Geçmiş yıllarda bienale katılan sanatçılar geleceği yorumlayacak. Bienali Sinopale adı altında  facebook ve instagramdan izleyebilirsiniz. Aralık ayının  kış kasvetini belki sanat bir nebze hafifletir. Sanatta İleri dönüşüm ve sonuçları merakla bekliyorum.


         

          


16 yorum:

  1. Aa cok merak ettim katılan eserleri nereden inceleyebuliriz acaba wwb adresi mevcut mu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selam Sevkoz internet üzerinden yayın yapıyorlar İnstagram ve facebokta var. Googledada var. 15 Aralıkta Emre Zeytinoğlu'nun gizli kent adlı çalışması var. Farklı kentlerde yaşayan insanların görüşleri.15 Aralık Çarşamba günü ise bienalin ilk etkinliği “Gizli Kent”, Emre Zeytinoğlu küratörlüğünde izleyiciyle buluşacak. Online buluşmada, şu anda her biri başka kentlerde yaşayıp üreten Sinoplu sanatçılar T. Melih Görgün, Burçak Konukman, Müride Aksan, Nil İlkbaşaran ve Güngör Erdem, birlikte ‘Sinop duygusu’nu yorumlayacak.Sevgiler.

      Sil
  2. Harika! Kendi çapında, amatör bir ileri dönüşümcü olarak inanılmaz merak ettim bu bineali. O kadar yeni yazmıştım ki bu konuyla ilgili, bu yazınızı görmek çok mutlu bir tesadüf oldu. Sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selam yorumunuz için teşekkürler. Sevgiler. Sayfanızı bende merak ettim. Sevgiler.

      Sil
    2. Ahhh, telefonun ekranda gözüm görmeyip diğer hesabımla yapmışım yorumu. Buradan ulaşabilirsiniz bloguma. Sevgiler :))

      Sil
    3. Sorun yok instagram veya blog okudum teşekkürler.

      Sil
  3. ileri dönüşüm, sinop bienali, senin anınların, ya bir dolu şey öğrendim senin bu yazından :)

    YanıtlaSil
  4. Sevgili Zehra,
    Sinop Bienali konusunda bilgi verdiğin için teşekkürler, internetten bakacağım.
    İleri dönüşüm kavramı çok hoşuma gitti, yerini bulmuş, anlamlı. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selam Ekmekçikız bienal bende merak ediyorum ilk yayın 15 aralıkta sevgiler

      Sil
  5. reklam yazısı sandım biraz, ama güzel bir yazıymış :) sinop yazları çok güzel. :) Blog ziyaretleriyle daha aktif olunabilinir gördüğüm bir yorumunuzdan geldim ben de :)

    YanıtlaSil
  6. Selam sayfam hoş geldiniz yorum için teşekkürler sevgiler.

    YanıtlaSil
  7. Ottan'ı çok beğendim, sayfada uzun zaman geçirdim, zenginleştim!
    Bienalin online sayfasını da arayacağım şimdi, yazıda link yoktu sanırım ama nasılsa bulunur :)

    YanıtlaSil

Ne okuyoruz? Babamın Tenekeleri Zehra Konukman'ın ilk kitabı

                                                                                                                                            ...