24 Ağustos 2024 Cumartesi

Bir İstanbul Hikayesi 1


                               İstanbul anlatılmaz yaşanılır. Yaşadıklarımdan birer anı.









           Eşimin kuzenin nazik davetini kıramadım. İstanbul biletini bu sefer hızlı trenden erken zamanda aldım. Ancak hem ters almışım hem de pencere aralığım o kadar az ki! Neyse ki restoran kısmı yakındı ve bu sefer geniş aralık düz yola devam ettim. "Yaşamda çözümler bazen önündedir farkına varmazsın" çevreye iyi bakmak lazım. Öğretmen indirimi ile 215 gittim. Ankara'da taksi parası 180 verdim. Bir adaletsizlik var ama neresi. İlk gün kuzen Hüznün Tadı Mihriban hazırladığı güzel bir balık yemeği ile akşamı noktaladık. Sabah torun bakmaya gitti. Bende bir gün önceden sözleştiğim öğretmen arkadaşım ile buluşmak için Marmaray'ın yolunu tuttum. Marmaray'da onun tarif ettiği vagondan gördüm. Beraber Moda yolunu tuttuk. Oradan Kadıköy. İstanbul yaşıyor yılbaşı havası hakim. Şekerci Erol'un önü fotoğraf ve video çektirenler tabii bizde o moda girdik.

          Sonra vapur ile Eminönü ve Sirkeci. Sirkeci'ye hiç gitmemişim. ara sokakları dolaştık. Bir başka Zehra ile buluştuk köfte yedik. Sağ olsun Zehra sayesinde  sergi mekanı arıyoruz. Eirene Tower (Kulesi) Sağır Han Sirkeci 

Büyük Valide HanİstanbulTürkiye'de bulunan bir 17. yüzyıl yapısıdır.[1] Fatih bölgesinin Eminönü semtinde bulunan Çakmakçılar Yokuşu’nda konumlanan Tarakçılar Sokağı’nın karşısındadır.

Mimari bilinmemekle beraber Evliya Çelebi, hanın Osmanlı padişahı IV. Murat’ın annesi Kösem Sultan tarafından, zamanın Cerrahbaşısı Mehmet Paşa Sarayı’nın yerine inşa ettirildiğini yazar. Han, 23 Temmuz 1983’te Resmi Gazetede yer alan 2863/B numaralı Kültür Ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu kapsamında korunması gereken tarihi miras olarak ilan edilmiştir.[2] Üç avlulu olan hanın üçüncü avlusunun kuzey köşesinde Petrus Gyllius tarafından isimlendirilen ve Evliya Çelebi’nin saraya ait bir cihannüma olduğunu söylediği İrene Kulesi, i̇kinci avlunun ortasında ise İran mescidi bulunur.[3]

Kösem Sultan 1640 yılında Üsküdar Camii’ni de içine alan Çinili külliyesini yaptırmıştır. Bundan on yıl kadar sonra da gelirini bu külliyeye vakfetmek üzere Büyük Valide Hanı inşa ettirmiştir.[4] İstanbul’un ticaret bölgesi olarak nitelendirilen Fatih’in Eminönü semtinde bulunan handa, orada çalışan kişilerin yeme içme ihtiyaçlarını giderebilecekleri mekanlar, tekstil ve metal ustalarının dükkanları, depoları ve atölyeleri bulunur. Ticaretin bu bölgede yoğunlaşmasının paralelinde gerçekleşen işgücündeki artış ve i̇ş kollarındaki farklılaşma, bu han yapısına çeşitli eklemelerin yapılmasını beraberinde getirmiştir.

                                                               








                                                                               
                                                                               
Kime sorsak bilemediler bize kargocu yardım etti. Resimlere bayıldım değişik bakış açısı.
Galata Kulesi'ni, Ayasofya'yı, Kız Kulesi'ni birde böyle hayal ettim. Yolları öğrenince kuzenlerle beraber karşı tarafa geçmeye karar verdik. 

Not yazı yazarken yayınlanmamış bir yazı buldum hoşuma gitti. Aralık 2023

4 yorum:

  1. Bence de İstanbul'un en güzel rotalarından biri, biz de çok severiz. Eminönü ve Sirkeci ise Taksim'le birlik hem iş hem de gezmek maksatlı en çok bulunduğum noktalarıdır. Gerçi artık o eski yılların tadından uzaklaşmış olsalar da farklı zevkleri olan insanların, şehrin değerini bilmezlerin kalabalıklarına rağmen, yine de mihrapları yerinde denebilir sanki:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selam Buraneros İstanbul her yeri ayrı güzel geçmişi, tarihi ile halabozulmayan yerleri var. İstanbul'u bilenler tarafından gezmek gerek. Öğretmen arkadaşımla gezmiştim. Çokmutlu olmuştum. Sevgiyle kalın.

      Sil
  2. istanbul sanat, özellikle resim, müzik, dans, tiyatro yönünden avrupada öncülerden :) o malala duvar resmi kadıkköyümüzün en güzel noktalarından :)

    YanıtlaSil
  3. Selam Deep İstanbul gerçekten özel bir şehir sanat merkezi açısından farklı özel ve güzel şehir.

    YanıtlaSil

Sol elim engellenmişlik halim

             Ne güzel hayat deniz arkadaşlar, tekne , Sinop'a denizden bakış, kız kıza eğlence. Hayat zannediyorsun ki öyle gidecek.&quo...