7 Aralık 2019 Cumartesi

Renklerin sınırı olmalı mı?

     

Griye çalan puslu, insanı kötümser ruh içine sokan  havalar içinde renkleri aramak pek kolay olmasa gerek. Günlük hayatımızın içindeki alışkanlıklara tutsak olmuşken yaşadıklarımız alışkanlıklarımızın toplumun değerleriyle bağlantılı.
       Oğlumla alışveriş yaparken bilinçaltının ona ve bana ne kadar çok eziyet ettiğini farkettim. Oğlum " Anne  çocukken bana sürekli bak kırmızıyı şimdi giyebilirsin ileride giyemezsin o yüzden renkli giysi giy der dururdun " demişti. Şimdi  "sürekli elim kırmızı renge gidiyor." Alışveriş sonrasında kırmızı bir valizle eve döndük.
      Seksenli yıllarda ben renklerin ilerideki yaşantımızdaki önemini anlatmışım. Oğlumun kabusu olmuş. Kendime şaşırdım, kızdım. nasıl böyle bir dikkatsizlik yapmışım. Geçenlerde torunum "Mor ya da pembe bere istiyorum" derken annesi "tabii olabilir" diyerek hiç bir yargıda bulunmamıştı.                Oğlum doğduğunda hazırlanan giysiler arasında çoğunluk pembe zıbınlar vardı. Doktorum "Oğlan doğdu. hemde  pembe zıbın" diyerek kendi yargısının toplumun değerleriyle örtüştüğü yerde benim değerlerim farklı olamazdı.(Burada savunma yapıyorum.) Kıza giysiler hazırlanırken pembe erkeğe mavi hazırlanırdı. İkisi de güzel renk. Niye cinsiyet ayrımında kullanılmıştır.  Ancak ben toplumsal yargıyı belirtirken hatırlamıyorum oğlumun zihni bulanmış; hem kendime hem oğluma yaptığım haksızlık beni üzdü. Erkeklerin renkli giyinmesini hayal edemeyeceğim bir dönemmiş. Şimdi pembe, kırmızı bordo renkleri kullanıyorlar. Yine de renkler çocukların,  kadınların tercihi. Sanatçıların renkli giyinmesinin dışında erkeklerin alışveriş yerlerini düşünün renkler hep koyudur. Kışın renkleri gibi soğuk siyah, lacivert, kahverengi.
        Mağazaların çocuklar bölümünde kız erkek ayırmadan hepsi renklidir. Çocuklar büyüyünce adam olunca  erkek reyonlarında bir kaç istisna dışında koyu renkler hakim olmaya başlar. Çocuğun renkli dünyası gibi giysileri de renklidir. Şimdi üzerine pullar işlenmiştir. Yaşlı bir erkeğin pullu giysi giymesi düşünülemez sanatçılar dışında.
         Şimdiden torunlar kendi tabii ki moda olandan tercih yapıyorlar.
          Eşime ,dünüre, damada giysi alırken dikkat ederim. Tabii olanlar içinden seçme yapmak durumundayım.  Bazen aldığım renkli giysileri bize göre çok daha koyu ama onların içinde renkli olanı eşim giyer mi? ki diye düşünürken beğenmiştir. seve seve giymiştir.
         Toplumun değerleri ile düşüncelerimiz farklı değil.
          Bırakalım da insanlar içimizi karartan olayların ,savaşların, cinayetlerin  olduğu dönemde renk tercihlerini moda değilde bireyler seçsin. Bu pek kolay görünmüyor. renklere haksızlık yapmamak gerek. Tamam bazı yerlerde koyu renk giysi tercihimizdir dense de günlük yaşantımızda renkleri özgür bırakmak lazım. Kim hangi rengi giymek istiyorsa gri havalara inat giysin.
                                                           
     

16 yorum:

  1. Ne güzel anlatmışsınız. Her renk her yaşta kullanılmalı bence de. Genelde Amerikan filmlerinde görür ve ne güzel derdi yaş almış insanların cesurca renkli giymiş olmalarına. Artık çevremde de görüyor, gülümsüyorum.

    YanıtlaSil
  2. Sevgili Tülin zaman değişiyor. Renkli olmak güzel.Yorum için teşekkürler. İyi yıllar.

    YanıtlaSil
  3. Kızmayın kendinize, bazen toplumun dayattıklarının dışına çıkabilmek öyle kolay değil, ben biraz daha sonrasına denk geldiğim için daha rahatım. Hepimiz dahil renkli olmaya dair teşvik ve desteklerim var, rengarenk giyelim :)

    YanıtlaSil
  4. Derya kızma sebebim oğlumda oluşan duygu. Rahatsız olmuş. Aslında ben toplumu ve o zamanki yıllarımda düşüncem için. Yoksa şu an kimseye karışmıyorum. Hoşuma gidiyor. Benim içinde ne güzel renkli giyiniyorsun diyorlar. Sevgiyle kalın.

    YanıtlaSil
  5. Ne güzel bir konuya değinmişsiniz. Çalışma odamda 50 x 70 ebadonda duvara asılı bir pano var renk panosu. Renkleri o kadar çok severim. Her rengi de severim ve ayrım yapmam. Bütün renkler şiir gibidir. iyi yerde ve zamanda kullanırsak, renkler birer hayat kurtarıcıdır. Tabi kız erkek kadın erkek ayrımı cinsiyet açısından önemlidir. Fakat genel tercihleri olabilir. İçlerinden marjinal giyinenlerin konumu, sosyal statüsü, zevkleri, sıradışılığı, hayata pozitif bakması, onun tercihlerini etkiler. Vitrinde bir gömlek görürsünüz ve işte bu beni mutlu eder dediğiniz gömlek içeriye girdiğinizde stokta kalmamıştır. fakat başka benzer yakın renkte olanı vardır ve onu alıp mutlu olmazsınız. Minimalist kişiler bütün ayrıntıları dikkat ederler. Tabi ki toplumun genel olarak tercihleri ne saygı duyarız. Başörtülü, başörtüsüz, çarşaflı ya da mantolu farketmez, bizi biz yapan değerler davranış biçimlerimizdir. Saygı, sevgi ve hoşgörülerimizdir. Unutmamak gerekir ki, dünyada furya kadın erkek eşitliği altında üniseks ürünlerin piyasaya sürülmesidir. Bir uzmanla görüştüğümde, kadın erkek aynı parfümü kullanabilmeli demişti. Tabi bunu kabul etmek mümkün değil. Nereye gidiyor bu insanlık sorusu beni düşündürüyor. Ama renklere gelince bu kadar zamanınızı almış oldum hoşgörünüzle vesselam.

    YanıtlaSil
  6. Güzel açıklamalar için teşekkürler. Evet uniseks parfüm giyim vb aynılaşma olabilir. Bence tüketim toplumu olarak piyasa olayı ve satış faktörü etmen.Açtıkça konu genişliyor. Eskiden anne baba ile çocuk giyimi arasında çok farklılık vardı. Günümüzde benim kızımla benzer tarzları mız var. Kızım sadece zayıf çalışan birisi olarak modayı ondan görüyorum. AA ceketler uzamış diyorum. Kültürel etkenler, yaşam biçimi, içinde bulunulan çevre faktörü giyimi etkiliyor.Afrika'da yerliler renkli giyiniyor. Galiba bu konu bitmeyecek. Sevgiyle kalın Profesör.

    YanıtlaSil
  7. oğluma da kızıma da biraz daha renkli giyinmelerini söylerim bazen ama tercih onlara ait.Şimdi gençler hep siyah ya da koyu renkler tercih ediyor. Biraz da kullanım kolaylığı ,moda, piyasada varolanlar tercihleri etkiliyor. Benim kendi açımdan hep cıvıl cıvıl renklerdedir gözüm.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selam ben de renkli olmayı seviyorum. Hele. Ağırdan ben buradayım diyen pembe, mor, turuncu, kırmızı, Lila.. Sevgiler.

      Sil
  8. Çok hoşlandım yazı konunuzdan zira kızımcığımlarımın beyaz, siyah, gri, füme döngüsünü kırmak için yıllardır çabalıyorum. Ama fark ettim ki ben de hata yapıyorum belki, "şimdilerde daha capcanlı giyin, sonra isteseniz de giyemeyebilirsiniz" filan da diyorum çünkü. Ne bileyim, çalışma hayatı vs derken gönlünce olmuoyr bazı şeyler diye, o safhaya geçmeden her rengin güzelliğini keşfetsinler arzusuydu aslında içimden geçen, daha dikkatli olayım ;) Ayrışmaya yer arayan bizler renkleri bile kirletiyoruz, maalesef, çoğunlukla...
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
  9. Dün gece Ecehan arkadaşlarla benzer konuda konuştuk.Arkadaş oğlunun küpesi den bahsetti. Karışma geçici heves dedik. Yorum yapma. Bırakın kendi tercihlerimi belirlesinler. Babam yıllarca askılı elbise ve şortuma karıştı.çok dert etmedik. Şimdi çok has salar neredeyse travma geçiriyorlar. Biz çocuk olmadık sanki. Gül geç. Galiba durumlar kişiye göre etkilenme değişiyor. Biraz konu dağıldı gibi ama özünde aynı. Sevgiler Ecehan

    YanıtlaSil
  10. yaniiii herkesin rengi kendine diyosuuun :)

    YanıtlaSil
  11. Deep senin favori renklerin nedir? Dolabıma baktığımda yeşil ağırlıklı.Sonra fuşya, turuncu sarı,kırmız. Yazları beyaz ve sarı.Adım gibi renkli kadınım deep.Sevgiler.

    YanıtlaSil
  12. Blogunuzu sık sık ziyaret ediyorum.Oldukça dolu ve yararlı emeğinize sağlık.Zaman
    ayırmak isterseniz,yeni açtığım blogumu takip ederseniz çok mutlu olurum.Sağlıcakla Kalın.

    https://hepfragmanizle.blogspot.com/

    YanıtlaSil
  13. Yeni nesil bu renk olayına pek takılmıyor gibi. Beğendilerse rengine bakmadan giyiniyorlar 😀

    YanıtlaSil

Bahar mı geldi? Hani nerede?

                                                                                                   21 mart nevruz bolluk bereket, gün eşitli...