14 Ocak 2021 Perşembe

Yapmayı, yedirmeyi ve yemeği sevdiğim hayatım mutfak


         İnternetten kitap ısmarladım. Dün nihayet geldi. Neden nihayet dedim. Torunlara oyuncak ısmarladık Üç dört gün içinde geldi. Kitaplar on günü geçti. İçinde iki tanesi yemek kitabı. Ömrümün büyük kısmı mutfakta geçiyor. Hele şimdi evin içi ve mutfak. Yaşamak için yemek yemek zorundayız. Bu sabah kahvaltımı uzatayım zevkini çıkarayım dedim En fazla beş dakika. Ama kararlıyım bu konuda kendimi eğiteceğim. Güzel hazırlanmış masa ve uzun zaman geçirilen yemek saatleri. Ah şimdilik hayal. Evin değerli ev arkadaşı eşin dışında kimse yok. Torunlar masanın güzelliğinden çok mideleri ve hoşlandıkları yemek . Televizyon veya tabletle beraber yemek.

        Şöyle bir çocukluğa döneyim. İlk herhalde halan çok severim tavada yumurta . Lise yıllarında öğlen arası eve geldiğimde bazen yemek olmazdı. Hemen kuzinenin üstünde zeytin yağa kırılan bir ya da iki yumurtanın lezzeti. Karnım doyardı. Koşa koşa okula. Ev ile okulum arası beş dakika.

        Ocak üzerinde pişen kek tenceresi. İlla fırın olmasına gerek yok. Kek ocak üstünde pişer, düdüklüde pişer. Sen yeter ki yapmak iste. Yalnız bir huyum var. Kekler kabarmıyor ve çöpü boyluyor. annem acele etme pişecek dese de çöpe ata ata kek yapmayı öğrendim. Çocuklar küçük Mesa'da otururken Nurten diye arkadaşa akşam oturmasına giderdik. Hemen mutfağa girer beş dakikada hazırlar çayın yanında fırından çıkmış taptaze dumanı üstünde gelen kekleri gördükten sonra kek yapmanın püf noktası belli tahta kaşıkla karıştır yumurta iki tane torunlar geldiğinde hemen yapıyorum. Büyük torun "pastane keki  anneanne "der. Bende derim ki "pastane keki kadar güzel."  Geçenlerde oğula tarif verdim. O havuçlu yapacakmış Alman arkadaşlarına yaptı mı bilmiyorum. Canım tatlı istediğinde yerini pan kek aldı ama. Yine de kekin yeri ayrı. Pan keki yapıyorum benimkiler krep oluyor. Büyük torundan pişirmeyi öğrendim. Ölçü göz kararı teflon yada dibi tutmayan tavayı kızdırıyorsun içine döküp pişiriyorsun. Kızım sabahları işe gitmeden çocuklara yapıyor. Karınları aç okula gitmesinler diye.

        Kek karın doyurmuyor. Her gün yumurta olmuyor. Peki ne yapalım anne zaten yemekleri yapıyor. Şu anda bile çok sevdiğim yiyecek karnım tok. Ama yerim. Annemler yılda bir hafta kaplıcalara giderler. Bizde çok mutlu olurduk. hemen dayı çocukları çağrılır menü makarna ve gömme. Adı patlıcan salatası biz ona gömme deriz. Şimdi patlıcan var ama ben sebzeleri mevsiminde tüketmeyi severim. Çocukluğumda sobanın külüne ya da annemin yaktığı çamaşır kazanının altındaki küle gömdüğümüz patlıcanlar. Şimdi aynı tadı alalım diye ocağın üzerinde közlediğim patlıcanlar. Ya da ayda yılda yaktığımız mangal ateşinde pişen patlıcanlar. Yanına evde yapılan erişte . İşte güzel bir öğün eriştenin üzerine bol tere yağ, tulum peyniri ve üstüne dövülmüş ceviz. Yeme yanında yat. Salı günü Kızılcahamam'dan erişte aldım. Bu öğlen yapayım. Tere yağda Kızılcahamam'dan doğal taze mis gibi Sinop tereyağını yerini tutmaz ama bulamayınca razı oluyorsun.

      Çocuklukta ya da ergenlik döneminde tanıştığım mutfak hiç peşimi bırakmadı. Yedirmeyi, yapmayı ve yemeği  seviyorum. Eskiden arkadaşlardan duyduğum tarifi hemen uygulardım. Şimdi canım bazen istemiyor sürekli mutfakta olunca . Yine de üşenmem. Hafta sonu torunlar için mantı yaptım. Buzluğa attım. Dün öğlen hazırladım Torunlar afiyetle yediler.

      Öğlen menüsü belli oldu. Ancak yemeğin yanına farklı bir salata hazırlayayım. Malzemelere bakıp en pratiği kırmızı pancar onu haşlayıp bir kısmını yoğurtlu yapayım. Bir kısmını da içine elma doğruyayım. Elma çok sevmem elmalı pancar salatası yapıp elma yemiş olurum. Buzdolabı çok dağılıyor. İki de birde toplayıp temizlik yapmam lazım. Şimdi ineyim sabah enerjim bitmeden düzenleme ve temizlik işi çıksın aradan. Ooo dolap sebze dolu taze taze pişireyim. yemek yazısı olunca burnuma mis gibi kek kokusu geldi. Bugün kızın evindeyim. Geçenlerde dolaba baktım un yoktu olsa ya kurabiye ya da kek yapıp evi kokuturdum. İşte o zaman ev yaşıyor olurdu.

        Annem mi içerden sesleniyor. "kahvaltı için yapılan kuzinede pişen kabak böreği hazır çocuklar." Hayalde olsa anılar ve yaşanmışlıklar güzel.

        


        

8 yorum:

  1. Hiç şaşmayan pankek ölçüsü veriyorum:
    1 yumurta, 1 su bardağı süt, 1 su bardağı un, 1 çay kaşığı kabartma tozu, 1 çay kaşığı vanilin (olmasa da olur), 1 tatlı kaşığı şeker. Eğer tavanın yapışmazlığı şüpheli ise birazcık sıvı yağ koyulabilir karışıma ama normalde gerek yok pek. Hepsini çırpıp kızgın tavaya döküyoruz, göz göz olunca ters çeviriyoruz. Benim kızım pankek delisi, her hafta yapıp buzluğa atıyorum, o çıkarıp mikrodalgada ısıtıp yiyor :D Siz de denerseniz şimdiden afiyet olsun :)

    YanıtlaSil
  2. Teşekkürler hafta sonu yaparım. Sevgiler.

    YanıtlaSil
  3. Ananemin kahvaltıya hazırladığı biraz lor peyniri, kekik, kırmızı biber, çörekotu, nane, az yoğurt ve minicik zeytinyağ, tuzdan oluşan muhteşem bir ekmek üstü lezzeti vardı...
    Bir de torunlara yapabilirsiniz, ekmek dilimleri üstüne kaşar yumurta domates biber severlerse çekirdeksiz zeytin, nane, kekik tuz karabiber. Fırına. Muhteşem oluyor.
    Kahvaltı en sevdiğim öğün ama bu sıra dikkat etmem lazım 2 haftada 3 kilo aldım ki benim için bu 10 kilo falan değerinde hissediliyor, çok rahatsız oluyorum, kışa hazırlanır gibi resmen!!!

    YanıtlaSil
  4. Selam Ceren annenin tarifini yoğurt hariç yapıyorum. Birde böyle deneyeyim. Senin tarifinin değişik halini yapıyorum. Bazlamayı ortadan kesip onun üstüne Deniz peynirli seviyor. Öyle yapıyorum. Teşekkürler sevgiler.

    YanıtlaSil
  5. merhaba kitapları hangi siteden aldığınıza bağlı olarak gönderim süresi değişiyor ben amozondan aldım ve 2 gün içinde geldi uzum zaman kitap kargosu beklmeeye o kadar alışmıştım ki çok şaşırdım ama amozon öyleymiş şehre bağlı aynı gün içinde bile geliyormuş. güzel bir yazı mutfağa gidip bir şeyler yapma güdüsü verdi

    YanıtlaSil
  6. Selam idefixden aldık. Bir daha oradan deneyelim. Aslında Kızılay'a inip kitapçıdan alıyordum. Bu sıra inemedim. Birde İnsanlık hali blog Defne Suman'ın kitapları olmuyor o yüzden. Kızım aldı.Yemek kitaplarını okuyunca bana bu konuda blog yazısı yazma isteği geldi. Yıllardır mutfaktayım. Bu öğlen balık çorba dört değişik salata ve balık yaptım. Ama eşim maalesef internette canlı yayını vardı beraber yiyemedik tek başıma şarabımı açtım. Keyfini çıkardım. Sevgiler Şeyma Nil.

    YanıtlaSil
  7. Ne güzel anlatım. Okumadım da dinledim... yalnızca dinlemedim de yaşadım.
    Yaşarken araya kendi yaşanmışlıklarımı kattım. Güzel ve iyi vakitleri hatırladım.
    İyi geldi hasılı...
    Sevgiler... Mutlu pazarlar...
    .
    .
    Eskiden blogspotun kumanda paneline gittiğimizde okuma listesi açılırdı hemen... Tüm postları sıcağı sıcağına okurduk. Şimdi özellikle tıklamamızı istiyor ve ben bazen bir kaç gün zaman bulamayıp geç kalıyorum. Yine de geç de olsa okuyorum neyse ki. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel yorumlarınız bu pazar günümü aydınlattı. İyi gelmesine sevindim. Mutlu pazarlar ruşyena

      Sil

Ne okuyoruz? Babamın Tenekeleri Zehra Konukman'ın ilk kitabı

                                                                                                                                            ...